Wójtowie gmin Konopiska i Poczesna chcą wybudowania całkiem nowej drogi, prowadzącej od Młynka do zaprojektowanego w Dźbowie węzła autostradowego. Problem w tym, że chcą, by liderem przedsięwzięcia był powiat częstochowski, który niekoniecznie się do tego garnie, a i Częstochowa podchodzi do tematu z rezerwą
http://www.a1-blachownia-zawodzie.pl/mapa_g/A1-Blachownia-Zawodzie.html
Chodzi o ok. 5-kilometrowy odcinek – od skrzyżowania z drogą Częstochowa–Nierada w Młynku, przez Wąsosz, do węzła autostradowego w Dźbowie. Większa część takiej drogi biegłaby przez niezamieszkane tereny gmin Poczesna i Konopiska. Tamtejsi samorządowcy widzą w tych terenach szanse na rozwój, który mogłaby zapewnić ulokowana w pobliżu nowo powstałej trasy działalność gospodarcza. Ale budowy drogowego połączenia nie chcą wziąć na siebie i twierdzą, że liderem przedsięwzięcia powinien być samorząd powiatu częstochowskiego – właściciel drogi Poczesna–Mazury–Młynek, której przedłużenie stanowiłby planowany odcinek. Podobnego zdania jest radny powiatowy Adam Morzyk, który ostatnio interpelował w tej sprawie do starosty oraz prosił o zorganizowanie spotkań w celu ustalenia szczegółów i namawiał, żeby tematu nie odkładać na półkę.
– To powinna być droga powiatowa, bo łączyłaby kilka gmin, drogę krajową i autostradę – podkreślił na ostatniej sesji Rady Gminy Poczesna. – Dzięki temu skomunikowane zostałyby tereny inwestycyjne, co dałoby szanse na nowe miejsca pracy – zaznaczył.
http://trybunaczestochowska.pl/2016/02/29/dodatkowe-polaczenie-z-wezlem-a-1/
Jak będzie wyglądać autostrada A1?
Częstochowski odcinek A1 zacznie się na północ od miasta – w Rząsawach. Tam autostrada odbije od “gierkówki” na zachód. Węzeł umożliwi jazdę we wszystkich kierunkach, także z DK1 od strony Częstochowy na autostradę w kierunku Pyrzowic.
Tuż za węzłem zlokalizowane będą Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) “Wierzchowisko”. Po południowej stronie autostrady powstanie MOP II klasy. Oznacza to, że poza miejscami postojowymi i sanitariatami będą również stacje paliw, punkty gastronomiczno-handlowe oraz informacja turystyczna. Po stronie północnej (w kierunku granicy z Czechami) stanie MOP III, najwyższej kategorii. Będzie wyposażony w te same elementy, co MOP kat. II, lecz mogą tam być również miejsca noclegowe oraz handlowo-usługowe (o ile znajdą się na nie chętni – bo będzie do przedmiotem odrębnego przetargu).
Dalej autostrada przetnie drogę nr 483, na której powstanie wiadukt nad A1. Również droga nr 491 do Łobodna przejdzie nad autostradą. Przy okazji budowy mostu w Białej nad rzeką Białką zaplanowano przejście dla zwierząt.
Dalej A1 przetnie ul. św. Rocha na granicy miasta. Planowany jest tu nie tylko węzeł, ale także Obwód Utrzymania Autostrady (OUA), czyli centrum dowodzenia częstochowskim fragmentem A1. W OUA znajdują się budynki techniczne, a także magazyny na sól.
Następnie autostrada przejdzie nad drogą w Szarlejce i drugi raz przetnie rzekę Białkę. I znów przy okazji budowy mostu powstanie przejście dla zwierząt. Trochę dalej, w Nowej Gorzelni, zaplanowano wiadukt autostradowy nad drogą nr 494, czyli nad przedłużeniem ul. Wręczyckiej. Nie będzie tu możliwości wjazdu na autostradę czy zjazdu z niej.
Na wysokości Starej Gorzelni zlokalizowano kolejne MOP-y.: “Gorzelanka Wschodnia” i “Gorzelanka Zachodnia” będą jednostkami I kategorii, co w praktyce oznacza parking i toalety. Zaraz za MOP-ami powstanie kolejny most razem z przejściem dla zwierząt, nad rzeką Gorzelanką.
W Wyrazowie powstanie most nad rzeką Stradomką wraz z przejściem dla dużych zwierząt. A obok dwupoziomowe skrzyżowanie z linią kolejową i kolejny węzeł łączący A1 z DK46. Jego kształt nie jest jeszcze znany. – To wykonawca zdecyduje, w jakiej formie zrobić wjazdy i zjazdy – mówi nam Marek Prusak z GDDKiA.
Tuż za węzłem nad autostradą powstanie wiadukt, po którym przebiegnie droga gminna, a niedaleko za nim w okolicach Walaszczyków wybudowana będzie ponaddwustumetrowa estakada. Jej powstanie jest niezbędne, ponieważ znajduje się tu chroniony obszar Natura 2000. Zaraz za nim nad A1 pojawi się wiadukt, po którym pobiegnie ul. Leśna. Po czym dojedziemy do węzła w Dźbowie, który połączy A1 z drogą wojewódzką 907 na Tarnowskie Góry. Zaraz za węzłem nad autostradą zostaną wybudowane dwa wiadukty w ciągu dróg powiatowych.
Po 30 km od wjazdu na autostradę w Rząsawach, na wysokości Starczy pojawią się kolejne MOP-y. Zarówno po stronie wschodniej, jak i zachodniej będą I kategorii oznacza to, że będą tam jedynie parkingi i sanitariaty.
Między Dźbowem a Woźnikami nad A1 wybudowanych zostanie siedem wiaduktów. Powstaną także dwa wiadukty autostradowe nad drogą nr 904 i przed samym węzłem w Woźnikach. Będą także cztery przejazdy gospodarcze.
Przed Woźnikami zlokalizowano kolejny węzeł. Za nim zacznie się ostatni fragment autostrady, którym dojedziemy do Pyrzowic. Zaraz za Woźnikami zlokalizowano ostatnie na tym odcinku MOP-y: III kategorię po stronie zachodniej i II po wschodniej. Tuż za MOP-ami powstanie most nad rzeką Łaną. Do Pyrzowic nad A1 w trzech miejscach pojawią się wiadukty.
Tuż przed Pyrzowicami zlokalizowano Obwód Utrzymania Autostrady “Ożarowice”. Zaraz za nim: punkt poboru opłat, a właściwie rozszerzenie A1 w postaci szerokiego placu. Taki sam będzie zresztą tuż przy węźle w częstochowskich Rząsawach.
a kogo to obchodzi
Moim zdaniem pomysł wart poparcia. Przyniosło by to w dalszej perspektywie korzyści dla obydwu Gmin.
Bardzo dobry pomysł.
To jest duża szansa na rozwój tych Gmin
po co sie rozwijac, pospłacajcie długi !
Właśnie krytykujecie nowego wójta,
a pytanie, kto te długi narobił?
Kto wybudował chodniki, kanalizację, halę sportową, orliki, drogi, modernizację szkół, remiz OSP, były realizowane tzw projekty miękkie z których korzystały szkoły a teraz co, niedługo półmetek i nic, itd. A za co buduje obecna władza? Kredyt na wozownię w Aleksandrii. Sama kanalizacja kosztowała ok. 50 mln zł. A dług na koniec kadencji wynosił
16 017 791,56żł. Jak się to ma do pozyskanych 104 mln żł dla gminy. Cieszył bym się gdyby obecna władza pozyskała przynajmniej 1/4 tej kwoty.